Bij LUSTHOFxl komen veel van mijn professionele en persoonlijke interesses samen: mijn liefde voor steden, en de mengelmoes van mensen die erin wonen mijn geloof in bottom-up processen, mijn onderzoek naar merken en wijken, mijn plezier in het ontmoeten van mensen, mijn ergernis over het uitmelken van de term duurzaamheid, mijn visie over verbeterde organisatiestructuren voor gemeenten, mijn kennis over wat mensen beweegt, mijn voldoening als mensen blij worden van zoiets simpels als het plaatsen van eetbaar groen, mijn professionele bagage van 20 jaar merken of karakters vertalen naar sfeer en ruimte, mijn wens om de omgeving prettig te maken, juist daar waar het ertoe doet, mijn plezier als ik met mijn handen in de aarde zit en ik denk: ik ben nu aan het werk!
Ik ben opgeleid als architectonisch ontwerper aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en heb daarna, om mijn theoretische kennis te vergroten, kunstgeschiedenis gestudeerd. Een opleiding voor brandmanagement bestond toen nog niet. Sterker nog, ik denk dat het hele woord nog niet bestond, anders had ik die zeker gedaan. Tijdens mijn loopbaan heb ik mij vooral gericht op de strategische inzet van visuele communicatie in de ruimte. Dat klinkt ingewikkeld, in de praktijk valt het mee: Ik zorg ervoor dat een ruimte zo is opgedeeld en ingericht dat mensen doen wat ze er moeten doen: snel plassen, meer producten kopen of zich thuis voelen.
Na 15 jaar werken vanuit de onderbuik heb ik mijn ervaring aangevuld en getoetst tijdens een Master brandmanagement. Wat wetenschappelijk achteraf wordt onderzocht blijken mensen die van een kunstacademie komen (de zogenaamde ‘creatieven’) te doen vanuit hun onderbuik. Minder wetenschappelijk en niet gestaafd door feiten en onderzoek, maar wel origineler, sneller, goedkoper en met meer flair. Vanuit die Master ben ik erg geïnteresseerd geraakt hoe je corporate brandingsprocessen kan toepassen op sociale omgevingen, zoals achterstandswijken in een stad. Naast mijn dagelijkse activiteiten ontwikkel ik projecten voor het succesvol positioneren van krachtwijken. Hieruit is ook de Stichting LUSTHOFxl ontstaan.
Ik heb geloof in het ontwikkelen van identiteiten en merken als instrument voor gedragsveranderingen. En dat kan al met zoiets simpels als eetbaar groen: mensen voelen zich betrokken, praten met elkaar terwijl ze de planten verzorgen, raken geïnspireerd en komen tot grotere ideeën. In de Haagse Stationsbuurt zijn ze van een vierkante meter buurtmoestuin binnen en jaar toe aan een terrein van 1200 m2! Georganiseerd door mensen die al jaren in dezelfde buurt wonen maar elkaar niet kenden. Geen groter plezier dan wanneer strategische doelstellingen, conceptuele uitgangspunten en de praktische uitvoering goed met elkaar verbonden blijven.