Na jaren van denken, praten, overleggen, en meer dan een jaar noeste handarbeid is de Loper Oude Centrum deze week officieel geopend. De Loper Oude Centrum is de aanlooproute van station Hollands Spoor naar het centrum van Den Haag.
Het oorspronkelijke plan (rond 2000) van de gemeente behelsde een Rode loper. Mensen uit de buurt die zich verenigd hadden in een duurzaamheid comité voor de wijk (2013) zagen liever een Groene Loper, een route vol duurzame initiatieven, innovatieve projecten en maatschappelijke experimenten, gebundeld in één straat. LUSTHOFxl heeft deze handschoen opgepakt en bedacht een route naar zee. Een route waarmee Den Haag koploper op wereldniveau kon worden. Denk aan een kruising tussen de Highline in New York, een wereldexpo om te laten zien waar Den Haag allemaal toe in staat is en een Keukenhof die, in plaats van 6 weken, het hele jaar open is.
Met als achterliggend doel om de wijken en straten die onderdeel uit maken van deze Groene Loper de (her)waardering te kunnen geven die ze zo nodig hebben en ook verdienen. Denk dan vooral aan de Stationsweg, Wagenstraat en Keizerstraat. Van oorsprong statige winkelstraten waar al zo lang de klad in zit.
De Groene Loper van LUSTHOFxl is veel meer dan een herinrichting van een straat. Het gaat hier om placemaking, citybranding door het doen van sociale investeringen.
Ons verhaal werd goed opgepikt in het stadhuis. Maar tegelijk ook als onmogelijk afgedaan. Te veel verschillende beleidsterreinen. Wijk en zelfs stadsdeel overschrijdend. En de grootste beginnersfout van alles: bedenk nooit een plan waar je verschillende wethouders bij nodig hebt. Het advies was: focus, opknippen, klein houden.
Dus hebben we als eerst ingezet op een interventie die veel tijd nodig heeft om echt zichtbaar te worden. Het plaatsen van blauwe regens op deze route. Maar niet door zomaar blauwe regens weg te geven. Het werd een doorgeefsysteem, een sociaal project, waarbij buurtbewoners samenwerken om hun buurt mooier te maken. Er zijn meer dan honderd blauwe regens gepland.
In 2017 hebben we, naar goed internationaal voorbeeld, Park(ing) Day Den Haag georganiseerd. Natuurlijk gebruikten we die dag om onze plannen voor de Groene Loper op straat zichtbaar te maken. Langs Stationsweg, Wagenstraat en Prinsestraat werden parkeerplekken voor één dag omgetoverd in een klein parkje, een plaats voor ontmoeting, als voorbeeld hoe de straat er anders uit kan zien als de auto iets minder plek krijgt.
We hebben die dag bankjes geplaatst voor de Moskee op de Stationsweg, zodat mensen die uit of naar de moskee gaan hun veters rustig kunnen strikken. Er zijn tijdens Park(ing) Day fietsen stallingen gemaakt voor 12 fietsen, omzoomd door groen, op de plaats waar normaal 1 auto geparkeerd staat. We hebben zelfs een kleine vijver neergezet. De energie op straat was plotsklaps veranderd. De feedback van de voorbijgangers was enorm positief.
En zie het heeft gewerkt. Mensen kwamen uit hun vaste omlijnde denken dat een straat vooral is om te kunnen parkeren. Als proef heeft LUSTHOFxl samen met Gerrit Jan van ’t Veen een pilot opgezet waarbij bewoners letterlijk samen met ontwerpers, verkeersdeskundigen en beleidsmakers van de gemeente aan hun ideeën konden werken over de herinrichting.
De richting werd duidelijk: meer groen, meer fietsparkeren, meer duurzaam omgaan met materialen. Het liefst een sociale, groene, klimaat-adaptieve straat.
Foto’s van de net geopende loper zijn nog wat kaal, vandaar ook een artist impression van de gemeente.
Natuurlijk zijn we niet voor 100% tevreden met het eindresultaat. Maar de verbeteringen zijn enorm. En wie een lange adem heeft komt ver. Misschien zonder de credits. Maar dat neemt het team van LUSTHOFxl voor lief. Het algemeen belang gaat boven het eigen belang. We zijn benieuwd naar de herinrichting van de Prinsestraat.
Voor wie nog eens de plannen van destijds voor de Groene Loper wil inkijken klik hier
Hier is het voorstel dat LUSTHOFxl in 2016 heeft vervaardigd naar aanleiding van gesprekken met vele buurtbewoners.